donderdag 3 april 2008

ING Direct – survivor of the subprime mortgage crisis

Toen ING Direct in 2000 in de Verenigde Staten begon, lachten veel banken om het concept:
• Moedig mensen aan om te sparen in plaats van geld uit te geven, en geef ze een gratis spaarrekening met hoge rente;
• Geef klanten geen credit card maar een debit card zodat het geld direct van de rekening wordt afgeschreven, en in plaats van (dure en onveilige) checks kunnen we geld naar elkaar e-mailen;
• Bied een aantrekkelijke hypotheek aan die bij het salaris van de lener past – zonder een ongeschikte hypotheek aan te smeren die winstgevender is, of achter de rug van de lener om verborgen kosten te verrekenen.

Dit low-cost business model is mogelijk door geen dure bankkantoren aan te houden, maar het bankieren via internet en de telefoon te laten lopen. Om toch nog contact te houden met de klant, zijn ING Direct café’s geopend in grote steden, waar klanten onder het genot van een cappuccino vragen kunnen stellen over spaarrekeningen of hypotheken. (Deze koffie is van het merk Peet’s Coffee; uitgevonden door de Nederlander Alfred Peet, die in 1966 naar San Francisco verhuisde om zijn ervaring met goede koffie te delen met Californië – het werd uiteindelijk de inspiratiebron voor Starbucks. Dat je ’t ff weet.)

Inmiddels wordt er met jaloezie naar ING Direct US gekeken. De ene na de andere nieuwsuitzending buigt zich over de vraag hoe ING Direct US als enige bank in de VS de hypotheekcrisis heeft overleefd! Een vergelijking: de bank Countrywide had 94.000 foreclosures (gedwongen huisverkopen) in 2007, ING Direct US had er slechts 15. Nog steeds bellen mensen op met de volgende vraag:
“Ik zag vorig jaar een geweldig huis te koop staan voor een half miljoen, nu staat hij te koop voor slechts $350.000! Dus ik wil graag een half miljoen lenen, zodat ik geld overhoud voor een badkamer en een auto! Hoe ik deze lening wil aflossen? Niet, ik wil alleen rente betalen en die 30 jaar vastzetten, dat kan ik mij waarschijnlijk wel veroorloven.”

Dat veel Amerikanen financiële analfabeten zijn weet de hele wereld inmiddels. Wat de gevolgen voor de economie zijn, is nog steeds niet duidelijk. Het voelt goed om voor een bedrijf te werken die de sociale verantwoordelijkheid op zich neemt om mensen te helpen uit hun financiële situatie, en tegelijkertijd de succesvolste hypotheekaanbieder van het moment is! En mochten mensen het nog steeds niet helemaal vertrouwen om al hun spaargeld op internet te zetten – ING Direct US was ook nog eens de veiligste bank van de VS in 2007.

Zie hier een recente nieuwsuitzending over ING Direct US:



Foto's van het ING Direct café in Philly: