zaterdag 9 augustus 2008

King of Prussia Mall

Eén van de meest populaire 'dagjes uit' in Amerika is een dagje shoppen in de mall. De King of Prussia mall, Het grootste winkelcentrum van de East Coast, bevindt zich 20 minuten ten Noord Oosten van Philadelphia (qua hoeveelheid winkels zelfs de grootste mall van de VS). Afgelopen zaterdag had ik wat dingen nodig, dus hoog tijd om daar eens langs te gaan!
 
Hoe gaat een dagje 'mall' in zijn werk? Je rijdt er heen, je parkeert je auto op een gigantische parkeerplaats die om het hele complex heen is gebouwd, waar je een enorm kaal gevoel krijgt; het enige dat je ziet is asfalt, en een groot lelijk stenen gebouw. Echter, wanneer je hier eenmaal binnen bent, blijkt dat er toch iets van een sfeer hangt.
 
Met meer dan 400 winkels, 13.000 parkeerplaatsen, een IMAX-bioscoop met 16 zalen, twee Starbucks vestigingen en een tennisstadion is dit zelfs voor Amerika een gigantisch complex. Bij binnenkomst krijg je een kaart van het complex, en bij de wegwijzers staan mensen in een pak die je wat tips geven over waar je je geld kunt uitgeven. De gigantische ketens als Macy's, Bloomingdale's en JC Penny's worden afgewisseld met kleinere winkels, zoals Armani en Hugo Boss, maar er zijn ook speciaalzaken/ketens als de FYE (For Your Entertainment - CD's en DVD's), Sunglass hut, Radioshack (electronica), Borders (boekenzaken) en de Bodyshop. Als je er een uurtje rondloopt, begrijp je snel waarom veel Amerikanen hun credit card volmaken...
 
Na een paar uur shoppen, krijg je natuurlijk honger. Het zou Amerika niet zijn als ook daar niet aan is gedacht: drie food courts huisvesten tientallen restaurants, dat voor het grootste deel uit fast food ketens bestaat. Het kenmerkende aan een food court is dat er een grote hoeveelheid tafels in het midden staat, met er omheen de ketens waar je je eten op kunt halen. Ik heb mijn lunch bij de Cheesecake factory gegeten, een keten waar ik al veel goede dingen over heb gehoord. Voor het 'hoofdgerecht' heb je een gigantische keus aan allerlei gerechten (hamburgers, noodles, taco's, sandwiches, soup, echt: van alles) en het nagerecht bestaat uit een heerlijke cheesecake (keus uit zo'n 40 verschillende varianten). Het was heerlijk, in Nederland kunnen we erg jaloers zijn op dit concept!
 
Voor ik het wist was ik vier uur aan het shoppen, en voordat ik mijn credit card limiet had overschreden ben ik snel (met een Starbucks Frappucinno) naar huis gereden!