vrijdag 4 januari 2008

I have arrived!

Na de vlucht ben ik woensdagmiddag 15:00 (local time) aangekomen op het vliegveld van Philadelphia. Dankzij goede films & leuke mensen om me heen was het geen saaie vlucht dit keer. Zo zat ik naast een meisje uit San Francisco, die vertelde over de tijger die ontsnapte uit de dierentuin in San Francisco (waarna ik uiteraard over ‘onze’ Bokito vertelde!). Na de controles op het vliegveld (leg nog eens één keer uit wat je komt doen?) kon ik mijn huurauto ophalen; het is een witte Chevrolet Cobalt geworden!

Met de auto en een summiere routebeschrijving reed ik richting mijn appartement in Wilmington, DE (deze stad ligt tegen Philadelphia aan en hier is tevens het kantoor van ING Direct). De auto rijdt prima, zeker voor een Amerikaan! Echter de grootste verbazing kwam toen ik naar binnen liep in mijn appartement: hoe luxueus! Ik wist dat het gemeubileerd zou zijn; het bevat niet alleen een vaatwasser, wasmachine, droger, twee HD-TV’s (met zo’n 200 zenders), balkon, bad, airco, walk-in kleedkamer, en de slaapkamer is net zo groot als mijn vorige woning in Amsterdam. Nee, in Amerika is een appartementencomplex pas luxe als het een fitnesszaal, bioscoop, koffiebar, stomerij, garage van 8 etages en 24-uurs conciërge service heeft. Aan het balkon heb ik trouwens weinig: op de foto’s ziet het er zonnig uit, maar het is hier zo’n 4°C overdag; de koude, harde wind maakt de gevoelstemperatuur nog veel lager.

De eerste dagen heb ik gepland om veel zaken te regelen: een bankrekening openen, social security number (Amerikaans SOFI) aanvragen, een nieuwe SIM kaart kopen, en de boodschappen natuurlijk. Dat was erg wennen, ondanks mijn ervaring in de VS van afgelopen zomer: het vinden van een supermarkt is al een kunst op zich (geen wonder dat veel mensen de moed opgeven en zich maar volproppen met fast food) en de meeste supermarkten verkopen veel chips en bevroren vlees, maar het is zoeken naar verse groente, fruit en vers vlees. Het werden voor de eerste avond gehaktballetjes uit de vriezer gecombineerd met spaghetti en een enorme pot tomatensaus (met een éénpersoonshuishouden wordt ook niet echt rekening gehouden!). Het dessert (vruchtenyoghurt) heeft mij gelukkig van de nodige vitamines voorzien! Koken zal in het begin erg wennen worden. Gelukkig heb ik vandaag een supermarkt gevonden met verse producten (niet goedkoop hier!), dus ga ik proberen rijst met chicken wings en sperziebonen te maken. Gelukkig is de Starbucks weinig veranderd! Ook zijn de mensen erg vriendelijk, ze vinden het vaak leuk om te horen dat ik helemaal uit Amsterdam ben gekomen.

Ondertussen vult het nieuws zich met de verkiezingen: in Iowa waren donderdag de eerste voorverkiezingen voor het presidentschap, donderdagavond werden alle tv programma’s continu onderbroken met informatie over deze voorverkiezingen. Saillant detail: bij de meeste verkiezingen werd één van de twee winnaars van de voorverkiezingen in Iowa, ook daadwerkelijk president, in dit geval dus Obama of Huckabee! We’ll see what happens.

Aanstaande maandag begin ik met mijn baan. Ik ben erg benieuwd wat me te wachten staat, nu ik er zo lang mee bezig ben geweest. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Daniel

Check the pictures!