vrijdag 18 januari 2008

When life gives you lemons, make lemonade!




Markten zitten soms interessant in elkaar. Vorige week vertelde ik over de banken en hypotheken in de VS: consumenten moeten bijna juridisch onderlegd zijn om te begrijpen of een door de broker geselecteerde hypotheek geschikt voor hun is. ING Direct wil de markt veranderen (versimpelen). Een andere theorie die kan worden toegepast op veel markten, is ‘the market for lemons’:

Er zijn vier typen auto’s: nieuwe en gebruikte auto’s, goede en slechte auto’s. Een nieuwe auto kan een goede of slechte auto zijn, evenals een gebruikte auto. Alle slechte auto’s worden in de VS lemons genoemd (dit komt van het gezegde “when life gives you lemons, make lemonade”; oftewel, in zure gevallen moet je het beste van het leven maken). Een koper weet vantevoren niet of een auto een goede auto is, of een lemon, je kunt hoogstens een schatting maken van de kans dat de auto goed is. Deze kans is gebaseerd op ervaringen met het automerk, de algemene indruk van het merk en informatie die mensen geven over een auto.

Stel dat een autoverkoper twee gebruikte auto’s heeft van hetzelfde merk: een goede auto en een lemon. Voor het gemak nemen we een Saab 9000. De dagwaarde van een goede versie van deze Saab zal ca. € 3.500 zijn, terwijl een lemon hoogstens €1.400 waard is (hij gaat waarschijnlijk nog een jaartje mee). Echter wanneer een autoverkoper beide modellen wil verkopen voor deze prijzen, zal een koper snel doorhebben dat het ene model waardeloos is en gaat voor de duurdere versie; de autoverkoper raakt het goedkope model nooit kwijt, aangezien iedereen weet dat het een lemon zal zijn. Daarom zal een verkoper beide modellen voor € 2900 verkopen om er het maximale uit te halen. In feite is dit een versie van informatie assymetrie, waarbij de verkoper meer over het product weet dan de koper weet (en mag weten) (Akerlof, 1970). Deze theorie kan op veel markten worden toegepast: een voorbeeld is mp3 spelers, die gehackt worden waardoor het lijkt of ze meer geheugen hebben dan ze oorspronkelijk hadden (en de waarde stijgt). Een klant komt er pas achter wanneer hij mp3’s naar zijn 'lemon ' wil kopieren.

In Nederland zou dit niet snel gebeuren, aangezien autoverkopers bijna altijd garantie aanbieden en consumenten sterk staan. Bovendien zijn Europese en Japanse auto’s sterker dan Amerikanen. Een autoverkoper in Nederland zou een lemon daardoor niet aannemen, dus deze belandt al snel bij de sloop. Echter, in Amerika worden veel auto’s onder $5.000 verkocht As-is (zonder garantie) dus in feite neemt de consument een gok wanneer hij een auto koopt. Toen ik bij een garage stond, gevuld met goedkope auto’s, zag de $ 1.500 Mercury Mistique uit 1999 er wel goed uit! Alle theorien uit mijn studietijd waren even vergeten: het bleek een lemon te zijn, met veel mankementen. Na $ 800 aan reparaties werkt hij inmiddels naar behoren (hopelijk blijft dat even zo). Foto’s komen er aan! Verder nog wat kleine updates:

• Ik speel vanaf februari mee in het ING Direct soccer team! (je moet hier geen football zeggen, dan raken mensen in de war.) De winterstop duurt tot juni (!) dus tot die tijd spelen we in de zaal.
• Het weer is te wisselvallig: de ene avond loop je buiten in je overhemd alsof het een warme zomerdag is geweest, de volgende dag sneeuwt het!
• Dit weekend staan wat leuke party’s op het programma: zaterdag "Pot luck" (iedereen brengt eten / drinken mee, dat vervolgens gecombineerd wordt) bij iemand in Philadelphia, zondagmiddag American Football (een soort rugby; vandaar de verwarring met football) als housewarming feest van een collega! Maandag ben ik vrij, dan is het Martin Luther King day :)

Bedankt voor alle mailtjes! Helaas is mijn laptop overleden (ook een lemon?), dus excuses voor de late reacties.

(References: George A. Akerlof (Aug. 1970). "The Market for 'Lemons': Quality Uncertainty and the Market Mechanism".)

PS. Behoor ik tot de doelgroep van deze video?