vrijdag 25 januari 2008

Weekend in Philly

Vorig weekend heb ik in Philadelphia doorgebracht voor wat sociale activiteiten! Zaterdag had ik een ‘Potluck’ feestje, waarbij iedereen zijn eigen gemaakte eten meenam: combineer dit bij elkaar, en er is een lopend buffet met soms erg leuk gecombineerde gerechten!

Zondag heb ik een aantal dingen ontdekt in Philadelphia’s centrum: een Belgische lunchtent, een internationale winkel waar verse groenten, vlees en vis wordt verkocht uit alle windstreken, en wat leuke parkjes. ’s Middags gaf een collega een housewarming in New Jersey: met zo’n 50 man naar American Football playoffs kijken (dit was de laatste ronde voor de Superbowl, die volgende week zondag 3 februari wordt gespeeld). Op de volgende foto staat de kleine TV:



De grote TV was een digitale projectie op een muur van ca. 2 bij 3 meter. Yes, the American lifestyle!!

Maandag kwam een vriend langs uit NYC, waarmee ik de stad verder heb verkend. Hoewel Philadelphia een wereldstad is (1,5 miljoen inwoners in de stad zelf – 5,8 miljoen in de metropolitan area) is het centrum compact en te belopen, vergelijkbaar met dat van Amsterdam. Alleen het was koud... Met een gevoelstemperatuur van -15° C verbleven we voornamelijk in de Starbucks 

Ook heb ik afgelopen weekend voor het eerst in mijn nieuwe appartementje geslapen. Het is een kleine studio – althans, klein voor een Amerikaanse woning, in het centrum van Philly. Volgende week verhuis ik al mijn spullen naar deze woning en zal ik wat foto’s maken.

Afgelopen dinsdag stond een compleet nieuwe ervaring op het programma. Als onderdeel voor het ‘introductieprogramma’ voor ING Direct US worden alle medewerkers verzocht om één werkdag in te ruilen voor ‘habitat’, oftewel vrijwilligerswerk voor een (vooraf uitgezocht) goed doel. Onze ‘class’ kreeg de opdracht om huizen te bouwen! Dit project wordt uitgevoerd door vrijwilligers, die de huizen bouwen voor mensen uit de lagere klasse, die aan meerdere eisen voldoen (low income, responsibility, stable job situation). Waarom doet ING Direct US dit? Twee redenen:
• ING Direct US ‘does things different’ door de community te supporten (lees hier meer over);
• ING Direct US wil een goede naam marketen en tijdens community affairs mensen leren over geld en hoe er mee om te gaan.

Uiteindelijk hadden we een leuke dag, in plaats van meetings met collega’s waren we met elkaar muren aan het plaatsen. Ondertussen gaat het nieuws over de economie, en hoe de overheid tax-refund wil geven de lage- en middenklasse. Het belooft een enorm interessant jaar te worden als ‘expat’, met de verkiezingen en de economie in een dreigende recessie!

Groeten Daniel


Click here to check the pictures from Philly!