vrijdag 7 maart 2008

I finally got a decent car!

Na twee maanden gevuld met veel pech en tijdrovende klussen om aan een auto te komen, heb ik eindelijk een fatsoenlijke auto kunnen kopen! Afgelopen weekend zat alles weer lekker mee – nadat ik zaterdagochtend bij de DMV was geweest (het is, helaas, bijna traditie) en mijn theorietest had gehaald, vertelde de on-Amerikaans chagerijnige juffrouw achter de balie dat vrijdagmiddag de wet in Pennsylvania was veranderd, waardoor ik niet meer in aanmerking kom voor een rijbewijs hier, oftewel ik ben zo’n 30% meer kwijt aan verzekering gebaseerd op een internationaal rijbewijs.

Bureaucratie is het enige dat hier in de weg zit. Verzekeraars vinden mij risicovoller dan een 16-jarige Amerikaan, die slechts 18 zeer simpele vragen moet beantwoorden en een korte rijtest aflegt (om het niveau aan te geven: wat moet je doen als je linksaf wilt slaan, maar er komt tegemoetkomend verkeer aan... (a) gewoon rechtdoor rijden; (b) omkeren; (c) linksafslaan en hopen dat iedereen stopt; (d) wachten). De rijtest bestaat uit het aan- en uitzetten van verlichting en ruitenwissers en één blok rijden (drie keer rechts af slaan, en om kijken voor fietsers hoeft hier niet - de fietser neemt zelf toch het risico door op zo'n licht geval op twee banden te fietsen!)

Zaterdagmiddag had ik een erg leuke auto gevonden, deze moest maandagochtend nog even schoongemaakt worden waarna ik hem kon ophalen. Toen ik om 9:00 uur met de taxi bij de dealer kwam, was de auto aan iemand anders verkocht!!

Dinsdagavond kon ik de zoektocht voortzetten. Al snel belandde ik bij een leuke Honda Accord. Na deze twee maanden weet ik gelukkig hoe het spel hier gespeeld wordt – Carfax History Reports laten het technische verleden van de auto zien, VIN verification laat zien dat dit rapport ook echt bij de auto hoort, als de dealer niet akkoord gaat met jouw prijs kun je gewoon wegrijden (hij zal vanzelf voor je auto springen om je terug te halen) en je kunt de dealer alles bij de DMV laten regelen! Woensdagavond kon ik deze auto ophalen. Collega’s van mij wisten zeker dat er iets moest gebeuren om mijn bad luck in stand te houden – “there’s probably going to crash a plane on that car today!”. Gelukkig stond hij ’s avonds nog en hij bevalt erg goed! Een luid applous klonk, toen ik donderdag met autosleutels het kantoor binnen liep! Wat heb ik deze twee maanden geleerd?
• Vertrouw geen enkele autoverkoper in dit land!
• Als je in dit land wilt gaan wonen, verhuis alstjeblieft niet naar Pennsylvania – ze maken hier gestoorde wetten die door gekken worden uitgevoerd.
• Keep smiling – na regen komt zonneschijn!

Verder realiseer ik me dat ik nog niet erg geamerikaniseerd ben: afgelopen weekend ben ik bij de IKEA geweest om wat meubels te kopen (ja – hij is precies hetzelfde als in NL), ik heb overhemden gekocht bij de Zara en H&M (de Macy’s hadden slechts O-vorm overhemden, gelukkig pas ik nog steeds in een V-vorm) en tijdens de lunch neem ik nog steeds geen chips of pizza. ook rijd ik geen Amerikaan - maar de meeste collega's doen dat inmiddels ook niet meer!

Aankomend weekend staat een verjaardag op het programma in een bar in Philly, een ING Direct soccer game (kwartfinale!) en volgende week een Flyers ijshockey wedstrijd, een etentje met Nederlandse collega’s in Philly en vrijdag komen mijn ouders op bezoek! De tijd vliegt.

Klik hier voor de foto’s van de Honda! Er staat ook een foto tussen van mijn IKEA douchegordijn - fel oranje :)