maandag 10 maart 2008

Weekend adventures

Afgelopen weekend heb ik een aantal bijzondere dingen meegemaakt die ik jullie niet kan onthouden. Het begon vrijdagavond, toen een collega haar verjaardag vierde in een bar in Philly. Er wonen niet veel collega’s van ons in Philly waardoor ik veel nieuwe mensen heb ontmoet! Het ‘meest Amerikaanse’ gesprek van de avond liep als volgt. Terwijl ik met de jarige stond te praten, kwam een vriendin van haar binnen die ze een tijd niet had gezien. Mijn collega vroeg:
‘Hee, hoe gaat het?’
‘Goed, kijk ik heb nieuwe borsten! Wat vinden jullie er van?’
‘Wauw wat cool! Hoe duur waren ze? 9000 dollar voor alles? Bij welke chirurg was je, want ik wil ook nieuwe borsten. Vind je niet dat ik veel te plat ben? Heb je je man ervoor laten betalen?’
‘Nee, ik ga hem eindelijk scheiden! Ik kan niet wachten tot het allemaal geregeld is. Hij heeft twee huizen dus volgens mijn advocaat kom ik er wel leuk van af!’

Alsof Sex & The City naast mij gefilmd werd! Probeer je lachen dan maar eens in te houden.

Zaterdagavond voetbalden we tegen onze grootste concurrent, Bank of America, in de kwartfinale. Op de heenweg zat ik te bedenken dat ik toch wel enigzins geamerikaniseerd ben, want het was ruim een uur rijden wat een beetje overdreven is voor een zaalvoetbalwedstrijd van 50 minuten, maar ik vond het best normaal eigenlijk. Helaas verloren we dankzij onze chaotische strategie. Het blijft mijn medespelers niet te leren dat iedereen één tegenstander moet dekken, in plaats van met drie man achter de bal aan te lopen zodat iemand anders vrij komt te staan en rustig op doel kan schieten... Ook de ronde zaal (vergelijkbaar met een IJshockey veld) en verplichte scheenbeschermers indoor (waar slidingen niet mogen) blijf ik apart vinden.

Op de terugweg reed ik op een lege rechte weg met een veel te lage speed limit, toen ik opeens belandde in een enorme plas water – je zou er met een boot doorheen kunnen varen. De auto werd meteen aan een goede test onderworpen, de schade betrof twee wieldoppen (de auto knalde letterlijk in het water). Nadat de auto was uitgesprutteld en weer normaal reed bedacht ik me hoe vreemd het is dat het rijkste land ter wereld zijn eigen wegen niet goed kan onderhouden: als je hier ooit komt is één van de eerste dingen die je opvalt de enorme gaten in de wegen. Het onderhoud verschilt natuurlijk per staat (zoals ik eerder aangaf, het zijn eigenlijk 50 landen) maar in de 11 staten waar ik doorheen ben gereden heb ik nauwelijks goed onderhouden wegen gezien. Vorige week stond ik in een file naar mijn werk (gelukkig is dat hier een uitzondering); deze file werd veroorzaakt door restanten van een auto ongeluk, die deels in de vangrail lagen (waaronder een complete bumper) maar voor een groot deel nog gewoon op de weg lagen. Dit terwijl de politie en betrokken auto(´s) al weg waren. Ik begrijp dat het lastiger is om hier de wegen goed te onderhouden aangezien het land zo uitgestrekt en op sommige punten leeg is, maar in een land waar iedereen zo afhankelijk is van auto´s zou je het iets beter verwachten... Aan de andere kant, dit houdt de belasting laag. En ik houd me voortaan beter aan de maximumsnelheid!

Gelukkig wordt deze straat wel goed onderhouden: