maandag 12 mei 2008

New York, New York

Afgelopen weekend ben ik een dag in New York geweest. De ‘hoofdstad van de wereld’ is anderhalf uur rijden vanaf Philadelphia, en toch heb ik in de afgelopen vier maanden nog geen kans gezien om er heen te gaan!

Ik hoorde van iemand dat je goed kunt parkeren in Jersey City (tegenover het eiland Manhattan). Dit werkt inderdaad prima: De auto parkeer je vlak bij het water voor $10 per dag, en aan het water blijf je even staan om van het uitzicht te genieten – een geweldige locatie! Vervolgens pak je de metro die je binnen drie minuten midden op het magische eiland Manhattan afzet.

Hoewel ik afgelopen zomer al een goed beeld had gekregen van NYC, heb ik toch veel leuke nieuwe dingen gezien. New York blijft een bruisende stad waar inwoners 110% geven om alles uit het leven te halen. Alles is er indrukwekkender, sneller en energieker dan waar dan ook in de VS. De reclameborden zijn gigantisch en kleurrijk, de winkels kunnen niet genoeg overdrijven (draaimolens, basketbalvelden en watervallen midden in winkels zijn geen uitzondering).

Op een bepaald moment stond ik met een grote groep voetgangers op 5th avenue te wachten voor een stoplicht, toen in de verte een sirene klonk. Toen het stoplicht op groen sprong bleef iedereen wachten, en iedereen keek waar de sirene vandaan kwam. Toen kwam Batman tussen de auto’s door fietsen, met zijn mond neuride hij een perfecte politiesirene! Iedereen begon hard te lachen en liep verder alsof het de normaalste zaak ter wereld was. (waarschijnlijk is het verkeer in NYC te druk voor zijn BatMobile...)

De foto´s (klik op de foto voor een grotere versie):