woensdag 12 november 2008

76ers

IJshockey, Honkbal en American Football. Wat ontbreekt in dit lijstje? Basketbal! Hier was ik nog niet aan toegekomen, aangezien dit in Philadelphia een (relatief) kleine sport is vergeleken met 'de andere drie'. Het NBA team van Philly, de 76ers, doen het nou eenmaal niet zo goed...

Bovendien zijn deze wedstrijden niet goed te zien vanaf de nosebleed seats (zitplaatsen die goed betaalbaar zijn, maar je zit zo hoog dat je een bloedneus krijgt van de luchtdruk!). De meeste moderne stadions zijn zo gebouwd dat je de sporten vanaf de nosebleed section alles goed kunt zien en je krijg er zelfs een leuk uitzicht bij, echter basketbal maakt dat lastig vanwege de snelheid van het spel en de reuzen die op een relatief klein veld rondrennen. De meeste fans kijken het dus op TV.

Echter, toen ik me bedacht dat ik over 3 maanden al weer in Nederland woon, heb ik snel even kaartjes gekocht voor de 76ers wedstrijd van afgelopen dinsdag tegen de Utah Jazz. Via een collega kon ik betaalbare tickets krijgen, waarbij ik niet zo hoog zat dat ik een bloedneus zou krijgen!

Utah Jazz staat eerste in de Northwest Western Conference, terwijl de 76ers laatste staan in de Atlantic Eastern League (er zijn zes leagues met elk vijf teams, de winnaar van iedere league komt aan het einde van het jaar in de playoffs. Ondertussen spelen teams uit verschillende leagues ook nog tegen elkaar..) Hoewel het een tijd lang spannend was, warden de 76ers uiteindelijk ingemaakt met 93-80.

Hoewel het niet zo druk was als een gemiddelde Flyers of Eagles game, was het wel weer vol entertainment - veel hiphop muziek, korte games tijdens de time-outs (zoals kinderen die met behulp van een trampoline dunken) en uiteraard ontbreken de cheerleaders ook niet bij deze sport. Ook een belangrijke traditie in de VS is de manier waarop een wedstrijd begint: "everybody please rise for the national anthem". Hier de video (volkslied) en de foto's: