zondag 30 november 2008

Thanksgiving

Afgelopen donderdag (27 november) werd Thanksgiving day gevierd, de dag waarop iedereen zoveel mogelijk familie bij elkaar brengt om zoveel mogelijk te eten. Aangezien dit mijn eerste Thanksgiving was, en ik na 11 maanden in de VS nog geen overgewicht heb, besloot ik deze dag eens dubbel goed te vieren!

Mijn collega Blair nodigde me uit voor zijn dinner, dat om 12u 's middags begon in zijn huis in de suburbs in Newark, Delaware. Zijn zoon vierde deze dag zijn eerste verjaardag; met behulp van een gefeliciteerd-slinger probeerde ik hem een internationale ervaring mee te geven op jonge leeftijd. Nadat al het eten op de twee meter lange tafel was gezet, was er nauwelijks nog ruimte voor de borden! Terwijl de New York Macy´s parade en American Football wedstrijden op de 50 inch TV getoond werden, aten we kalkoen, marshmallow-taart en toch ook wel wat groente. Na Blair's zoon Little John gefeliciteerd te hebben, vertrok ik met een niet al te volle maag naar mijn tweede Thanksgiving-dinner. (Alle grote maaltijden op Thanksgiving day worden een dinner genoemd - het maakt niet echt uit hoe laat je eet.)

Het tweede dinner begon om 16 uur bij de ouders van een vriendin, dit keer in de zuidelijke suburbs van Philly. Wederom kalkoen, dit keer gecombineerd met aardappel puree, wortelen en mais. Ondertussen legde ik uit hoe we in Nederland geen Thanksgiving hadden, wel kerst, maar cadeau´s kregen we op de verjaardag van Sinterklaas. Die komt uit Spanje op een stoomboot met veel zwarte pieten, nee dat zijn geen slaven, ze zijn zwart door de roet, en nemen je mee terug naar Spanje in hun zak als je niet lief bent geweest. Bovendien, jullie Santa Claus stamt af van Sinterklaas; wij hebben ook een Santa Claus, maar die noemen we de Christmas Man! Veel hilarischer kon het natuurlijk niet worden.

Na ons helemaal vol te hebben gegeten, zijn we de stad weer in gegaan om de Philadelphia Eagles (American Football) wedstrijd bij te wonen. Ja - ik ga inmiddels helemaal op in de Amerikaanse sporten! De Eagles hebben de laatste wedstrijden slecht gespeeld, waardoor tickets ineens erg goedkoop werden. Mooie kans om ze te zien, ook al werd het gedurende de avond erg koud. Maar dat was het waard: de Arizona Cardinals werden met 48-20 verslagen! Na 6 touchdowns stond het stadion volledig op zijn kop.

Kortom: een lange, gezellige en entertaining Thanksgiving day die ik niet snel zal vergeten! Zie hieronder foto's van de kalkoenen en de Eagles wedstrijd!