dinsdag 12 februari 2008

ING Direct Soccer Game

Afgelopen maandag verwachtte ik eindelijk een Nederlandse ervaring mee te maken: mijn eerste (zaal)voetbal wedstrijd. Van deze verwachting kwam echter niets terecht; Amerikaanser kan het niet.



Het begon al met de rit er naar toe: een collega bood aan mij te rijden naar de zaal. Dit gebeurde in een Hummer H2. Eenmaal in de zaal ontmoette ik het team. Hoewel ik nog niet iedereen heb gesproken, heb ik niet één Amerikaan ontmoet: ik stond tussen mensen uit Noorwegen, Duitsland, Jamaica, Curacao... En nu zit er dus een Nederlander bij. “No pressure Daniel, just play like Kloif!” “You mean Cruijff?”

Toen de wedstrijd begon, stond ik eerst een paar minuten op wissel om te kijken hoe het er hier aan toe gaat. In de eerste instantie dacht ik naar een American Football wedstrijd te kijken. Van tactiek was geen sprake; iedereen rende als een gek achter de bal aan en zodra een beetje ruimte was werd op doel geschoten. Dat komt ook omdat Indoor Soccer hier in een superkleine zaal wordt gespeeld. De Noor was de enige in het team die wat structuur probeerde aan te brengen. Ondanks het amateuristische gehalte was iedereen super fanatiek, en er werd gefloten door een vrijwillge doch overijverige scheidsrechter (die zelf wel eens mag bewegen, aan zijn bierbuik te zien). Autoriteit kennen ze hier wel: als de scheids fluit heeft hij gelijk, punt uit. Toch was de scheids te lui om het basketbal net naar boven te draaien, wat grappige situaties opleverde.

Na de wedstrijd vroeg iemand nieuwsgierig of het verhaal waar was, dat je in Amsterdam legaal wiet kan kopen. Toen ik vertelde dat je in een coffeeshops een menu met wietsoorten en mushrooms krijgt, wat de Red Light District inhoudt, en dat je goed kunt feesten in Amsterdam, begreep iedereen meteen waarom we nooit een WK hebben gewonnen! Misschien hebben ze gelijk?

Tot slot nog een marketing quote over voetbal: "It's one of the simplest games you'll ever play (a ball, a net, and you!). ING Direct is one of the simplest concepts in banking--no headaches, no branches, great rates. And you'll get a kick out of both." Zie hieronder de uitslag. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat wij de ‘visitors’ waren, en dat ‘Kloif’ heeft bijgedragen aan deze score. Klik hier voor meer foto’s!